George Gershwin jest wspaniałym przykładem tego, jak miłość do muzyki może zmienić całe życie. Kiedy młode małżeństwo Gershowitzów zamieszkało w biednej dzielnicy Lower East Side w Nowym Yorku, plan na małego Jacoba był prosty: miał zostać księgowym. Ale chłopiec zamarzył o karierze pianisty i porzucił szkołę dla księgowych, czym wzbudził gniew swojego ojca. Chłopak zatrudnił się jako pianista w sklepie nutowym, jego zadanie polegało na prezentacji utworów fortepianowych w celu zachęcenia potencjalnych klientów do kupna nut. W taki właśnie sposób zaczął zgłębiać tajniki kompozycji, z czasem nieśmiało pisząc własne utwory. Pierwsza jego kompozycja Rialto Ripples dosyć szybko została wydana (zapewne dlatego, że grał ją ze szczególnym zapałem, co sprawiało, że te nuty były chętnie kupowane). Zmieniwszy nazwisko na George Gershwin coraz mocniej wchodził w profesjonalny świat muzyki i mozolnie piął się w górę. Symboliczne jest jego spotkanie z Igorem Strawińskim, kiedy to George zapragnął wziąć lekcje orkiestracji. „Czy można wiedzieć ile Pan zarabia?” zapytał Strawiński, a usłyszawszy odpowiedź miał odrzec „to raczej ja u Pana powinienem brać lekcje”. Komercyjny sukces nie zadowalał jednak młodego Gershwina, który w swoim sercu pozostał wierny muzyce i pragnął realizować swoje wizje. Muzyka Gershwina zawiera więc w sobie ogromny ładunek ambicji i marzeń i zapewne dlatego stała się dla Leszka Możdżera tak wdzięcznym materiałem do obróbki. Wykonanie Gershwina przez jazzowego improwizatora wydobywa z tych kompozycji zupełnie nowe walory, dotychczas niedostrzegane przez pianistów klasycznych. Zapowiada się fascynująca, pełna emocji podróż.
Marcin Sompoliński
Profesor w dziedzinie sztuk muzycznych. Od roku 1993 jest szefem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1997-2002 pracował jako dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom (K.A. Kulka, J. Kotnowska, E. Chojnacka, W. Ochman, M. Bilson) w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie). Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. W latach 2005-2008 pełnił stanowisko kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Poznaniu. Od roku 2008 jest stałym dyrygentem niemieckiej orkiestry Concerto Brandenburg specjalizującej się w wykonawstwie muzyki klasycznej na instrumentach historycznych.